fredag 6 januari 2017

Nytt år - nytt kapitel

Med det nya året vill jag gå vidare, på många plan. Ta steget längre, ta steget ut i det okända. Trampa nya vägar, vandra på nya stigar, våga göra allvar av drömmar. Satsa på de saker som verkligen har betydelse för mig.

En sak jag alltid älskat att göra är att läsa, och det kommer jag alltid att älska. Därför vill jag skapa en ny blogg. Dedikerad i första hand till läsandet, så det blir en bokblogg.

Men precis som man inte kan dela upp planerandet av sitt liv i olika anteckningsböcker, utan det är bra mycket lättare att ha en och samma för allt, tror jag att det är bäst för mig att ha en enda blogg för allt som är jag. Därför kan det hända att det på den här bloggen dyker upp inlägg om skrivande, konstnärligt utövande eller bullet journaling. Kanske till och med något filosofiskt inlägg om hälsa, vänskap eller leverne i allmänhet, vem vet.

Jag har gått från LiveJournal till Blogg.se, till WordPress, till Blogger, till att ha både WordPress och Blogger, dubbelt av Blogger och nu senast trippelt av Blogger, samtidigt som jag fortfarande haft ett WordPresskonto och en fjärde blogg. Det blir för splittrat.

Precis som konton på Instagram är mer populära om de är enkelriktade och bara, till exempel, har foton på böcker och ingenting annat, är det kanske mer populärt med bloggar som handlar om enbart böcker, eller enbart skrivande, eller enbart hälsa.

Jag är dock inte ute efter popularitet. Jag vill hitta läsare, javisst, jag vill nå ut och jag vill föra diskussioner, få och ge kommentarer. Men i första hand vill jag göra det enkelt, slippa vara för splittrad, simplifera.

Namnet Havsdjupens sal, som min förra blogg hade, var ett namn för stunden – bestämt utifrån att det var en blogg där jag skulle lägga upp bitar ur min dåvarande roman, där associationen Havsdjupens sal var given (det var namnet på ett rum av betydelse i en byggnad – också den betydelsefull – i boken). Sedan blev bloggen en blogg om skrivande, och jag tog bort utdragen ur romanen från bloggen. Senare kom det att bli mer av en bokblogg, både bok- och skrivblogg. Nu på sistone bara bokblogg. Men namnet. Namnet.

Hellre vill jag nu etablera mitt namn. Jenny Holmström. Eller J.M. Holmström, som jag valt för att det finns så många Jenny Holmström och det är ett så vanligt namn. Också för att jag publicerade fyra noveller i en antologi förra året (2016), ska publicera ytterligare två noveller i en antologi i år (2017), och planerar och arbetar för att publicera romaner, egna novell- och diktsamlingar framöver.

Därför gryr denna min nya blogg i dag. Jag hoppas att den ska hitta fram till läsare, och att de läsare som kommer hit ska gilla den och återkomma.

Varmt välkommen till bokbloggen J.M. Holmström.

6 kommentarer:

  1. Jag tycker din nya bloggplats ser väldigt fin ut och jag ska genast länka om på min egen sida så att läsarna hittar rätt =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, det uppskattar jag verkligen! :D

      Radera
  2. Hänger så klart med till nya bloggen!

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny! Jag har såklart klickat in på din blogg - då menar jag Havsdjupens sal - ett antal gånger, men också noterat att du har fler bloggar än så. Nu ser jag att du har ytterligare en blogg - denna! - och förstår det som att du kommer att renodla den som en bokblogg och lämna de övriga till annat?

    Jag skriver huvudsakligen för att jag vill tipsa om bra böcker och för att litteratur är ett så stort intresse för mig att det känns helt logiskt med en publik läsdagbok. Men jag ska inte sticka under stol med att det är roligare när man har många läsare och framför allt AKTIVA läsare, som tar sig tid att kommentera. Det tillför ju bloggandet en ny dimension.

    Själv orkar jag inte lägga till Instagram eller Facebook eller på annat vis marknadsföra min lilla bokblogg. Det får räcka med sökmotorerna! Trots allt måste jag fokusera på mitt eget företag och de (betalda) uppdrag jag får, före fritidens skrivande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Joelinda!

      Nej, egentligen är tanken att minimera, och ha bara en blogg istället för flera stycken, för det funkar inte i längden.

      Det får bli både en skrivblogg, en bokblogg och en författarblogg.

      Eventuellt kanske jag behåller den engelska bloggen också. Men bloggandet ät, precis som du också skriver, något som tar tid från eget företag och i mitt fall, eget skönlitterärt skrivande.

      Jo, läsare och speciellt aktiva läsare är viktiga, man vill ju ha responsen och diskussionerna. Då blir det ännu roligare och mer givande.

      Jag tycker att det låter som om du gör bra prioriteringar och har fått en balans i det hela.

      Böcker och litteratur är ett väldigt stort intresse för mig med, så det är därför jag håller fast vid bloggandet. Även om jag inser att för många bloggar inte funkar i längden. Bättre med en blogg som man ger all energi till.

      Radera