tisdag 17 januari 2017

Tematrio - Saker som är mjuka

Nu kör Lyran på Lyrans Noblesser igång sin Tematrio igen efter årsskiftet. Första temat lyder som följer:

Jag har köpt en del kuddar och filtar den senaste tiden och började fundera över saker som är mjuka. Och i vilka titlar hittar man sånt. Temat för denna vecka blir således ett ni kan tolka lite som ni vill. Berätta om texter som har någon mjuk sak i titeln!

Här kommer mina tre.

Kaninhjärta av Christin Ljungqvist handlar om tvillingarna Mary och Anne, om hur de som alltid är tilsammans glider isär. De träffar på en kvinna som lockar dem till att bli medium, där de som tvillingar arbetar tillsammans som ett. De blir del av en medial grupp som söker en liten flicka. Saker och ting går inte som de hoppas och tror. Som det står på baksidan av boken, "den väg de valt leder oundvikligen utför". Det här var en mycket spännande bok som jag väntade alltför länge med att läsa, först förra året läste jag den, och den tillhör topp tio förra året.

Tårarnas bärstol av Chow Ching Li har jag köpt på second hand. Dels var omslaget så vackert och jag tilltalas av asiatiska berättelser, dels tyckte jag att det lät spännande och intressant med texten på baksidan:

"I gamla tiders Kina bars bruden till sin brudgum i en blomsterprydd bärstol, Glädjens bärstol. Men för Chow Ching Li, som vid 13 års ålder mot sin vilja giftes bort med sonen till en av Shanghais rikaste män, blev den en Tårarnas bärstol. Året var 1949, och bärstolen var en amerikansk lyxbi. 

Folkrepubliken Kina hade utropats, men revolutionen hade ännu mycket långt att gå. Tårarnas bärstol är Chow Ching Lis egen berättelse om sig själv, sin familj och sitt land. Vi får lära känna kinesiskt vardagsliv och kinesisk tradition, vi får uppleva revolutionen på nära håll, och vi får ta del av ett sällsynt fängslande kvinnoöde."

Tyvärr har jag ännu inte läst boken, den har blivit en hyllvärmare. Kanske det snart är dags? Någon annan som läst?

Seasons of Mist av Neil Gaiman är fjärde volymen i serien om Sandman. Såhär står det på baksidan:

Ten thousand years ago, Lord Morpheus condemned a woman who loved him to hell. Now, his family, the immortal beings known as the endless, convinces him that he must journey to hell and rescue his love. But Lucifer, the Lord of Hell, has sworn to destroy Morpehus, and Lucifer's plans are subtle.

Charles Shaar Murray från The Independent har skrivit: "Sandman is a story about a story, a myth about a myth. A postmodern metafiction with word balloons."

Volymerna i serien om Sandman kan läsas fristående för det är berättelser i berättelsen, men de läses med fördel i ordning.

Volymerna är samlingsvolymer. Från början gavs The Sandman ut i kortare serietidningar.

I Seasons of Mist är de olika kapitlen eller episoderna tecknade av olika illustratörer. Det är genomgående i hela samlingen om Sandman. Det tycker jag berikar upplevelsen, för då får man se Sandman och hans familj porträtteras på olika vis, med lite olika utseende, även om man hela tiden helt klart ser vem som är vem.

Serieromanerna är verkligen för vuxna, de är intelligenta, förskräckliga, vackra, poetiska, fasansfulla, spännande och lyriska, allt på samma gång. Fulla av kärlek och fascination för människan, men också fulla med människans brutalitet och med mörk humor.

Det var länge sedan jag läste dem nu, jag samlade på mig alla volymer och läste dem en efter en, flera ett flertal gånger. Kanske är det dags för en omläsning snart igen?

6 kommentarer:

  1. Jag tror jag har läst Tårarnas bärstol för länge sedan och tyckte då den var bra. Jag är också svag för asiatiska berättelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt! Det verkar lovande. Visst har de asiatiska kulturerna något visst, kanske för att de visar på ett annorlunda tankesätt?

      Radera
  2. Svar
    1. Hoppas att du gillar om du skulle läsa någon av dem vid tillfälle!

      Radera
  3. Låter som trevliga böcker. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod. Hoppas du gillar om du läser någon av dem! :D

      Radera