tisdag 19 september 2017

Ny novell i pågående: Fylgjan

I dagarna har jag påbörjat en ny novell.

Istället för att avsluta gamla noveller, som jag låtit ligga i månader, om inte år, att mögla, påbörjar jag nytt och fräscht. Också för att få skrivlusten tillbaka.

Den här gången låter jag mig inspireras av nordisk mytologi. Googlar fylgja, hamingja och vittra, olika slags nymfer ...

Förundras över de gamla orden och försöker sätta mig in i hur man verkligen tänkte och kände då, när man såg på människan så annorlunda. Inte en konstitution bestående av kropp och själ, utan av hamn, håg, hamingja, med följeslagare i form av fylgja, från födelse till död. Försöker förstå skillnaden mellan hamingja och fylgja, fjärrlånar en bok och funderar på att låna en annan från biblioteket. Googlar vidare och hittar en c-uppsats i ämnet. Läser med stort intresse. Inte ens forskare är ense om vad de gamla begreppen betyder. Inte så konstigt när de hör hemma i vikingatiden ...

Min novell blir något annorlunda, sprunget ur min fantasi, med inspiration av. Som det mesta som är skönlitterärt.

Klurar på om jag ska låta det hela utspelas i nutid (urban fantasy verkar mer och mer populärt) eller om det ska bli historiskt (jag har förkärlek för historiska noveller och romaner). Men jag vet inte. Velar och funderar. Därmed har jag fastnat.

Första steget är taget: att få ur mig själva idén, som kom till mig på bussen hem från jobbet häromveckan. Spann vidare på den en stund, genom att skriva. Fick först ur mig fragmenten, snyggade till det.

Min vana trogen blev jag tvungen att skriva ut det jag skrivit hittills. Läste igenom, petade i småsaker som kommatecken och ordval.

Sedan blev det stopp. Nästa steg är att göra en mindmap, en tankekarta, för att klura ut slutet på novellen, så att jag har en tydlig riktning att gå.

I bestämmandet måste jag också klargöra vilken tid novellen utspelas i, annars kan jag inte fortsätta.

Det är också anledningen till att jag ännu inte renskrivit det jag skrev för hand. För jag fortsätter alltid att skriva vidare på det jag skrivit ut från datorn.

Så jag skrev nya passager, men som utspelas i nutid. Sedan blev jag osäker. Ska det verkligen vara motsvarande vår nutid, eller ska novellen utspelas i något som liknar vikingatid?

Vad tycker du? Vad skulle du helst läsa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar