måndag 28 augusti 2017

Recension: Tjockskallarnas uppror av Kalle Holmqvist



Tjockskallarnas uppror är en historisk bok för barn. Den utspelas i slutet av 1600-talet.

Genast som jag började läsa den här boken kände jag hur mysig den är. Det är något slags gemytlig stämning över den. Humoristisk är den också. Den får mig att både le och skratta lite då och då.

En ny präst tar hand om bygden Uggledalen, men byborna gör inte som prästen vill, eller är så fromma som han vill.

De första kapitlen introducerar karaktärerna. Handlingen tar riktig fart när det går ut bud från kungen att soldater ska värvas. Kungen kräver femton man från bygden.

Tjockskallarna gör uppror, på sitt eget finurliga vis. De är inte tjockskallar för inte, där tjockskalligheten består i att de tänker mer och på andra vis än de flesta.

Historiska fakta blandas med fantasi och påhittiga inslag.

Det enda jag reagerade på var om man verkligen tänkte på den tiden att laxen var ”nyttig”. Annars tycker jag att Holmqvist är tiden trogen, och på ett enkelt och lättfattligt vis förklarar för läsaren.

Dessutom är det befriande att både männen och kvinnorna ändå är så pass fria att de känns moderna i hur de ser på könsroller och kvinnor och män, så gott det nu går när det är 1600-tal.

Jag skulle rekommendera den här boken för alla som vill lära sig lite historia och samtidigt få rolig underhållning. Det är bra introduktion till den rika och givande historiska genren som mest annars omfattar vuxenböcker, men som också gör sig så bra för barn. Dessutom finns det lite vishet och klokhet i humorn och allvaret, som blandas på ett välavvägt sätt i den här boken.

Läs den gärna! Tack till förlaget och Kalle Holmqvist för recensionsexemplaret!

Titel: Tjockskallarnas uppror
Författare: Kalle Holmqvist
ISBN: 9789198192551
Recensionsexemplar: ja
Förlag: Murbruk förlag
Åldersgrupp: 9-12 år

Köp boken här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar